Litteratur, text och språk - Forum

2011-01-07 12:34   Bonny

Hej!

Jag har lite problem angående vilken utbildning jag vill gå. Jag är intresserad av litteratur, narratologi, av engelska och svenska och tycker i allmänhet om att läsa och skriva. Jag har ingen aning om något specifikt yrke jag vill jobba med, och det är därför jag skriver här. Jag undrar om folk kanske skulle kunna rekommendera utbildningar för mig, kanske någon som har samma intresseområden som jag som läser på något program de verkligen gillar och vill rekommendera. Kanske lärare, journalist, narratolog eller något liknande.

Tack på förhand!


RE: Litteratur, text och språk
2011-01-11 17:00   Sussi

Tips på specifika yrken för en med intresse för litteratur, text och språk kan vara bland annat journalist och lärare (som du redan nämnt) men även t ex översättare, tolk, bokförläggare osv. Sen kan andra yrken ha inslag av dessa delar också, men som kommer lite på andra plats när man pratar om det, t ex olika yrken inom samhällsvetenskapen. Där är språk och text ofta en stor del som inte riktigt beskrivs när det är t ex undersökningar som är i fokus, men kunskap i t ex språk och textanalys är värdefulla där.

Är du intresserad av språk, litteratur, skriva och läsa kanske litteraturvetenskap vore något för dig? Det finns program som förenar det ämnet med andra områden eller kombinerar det med olika typer av extra "verktyg" att använda i framtida jobb. Vart man än söker sig. Ett sådant program finns på linnéuniversitetet.


Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få inspiration, rekommendationer och ett urval av våra bästa tips direkt till din inkorg! 🚀
Logga in